Цікава історія
Збірка ребусів, аплікаційних схем та кросвордів з історії.
Виконала
Радченко АльонаСергіївна,
учитель
історії
ЗМІСТ.
АНОТАЦІЯ……………………………………………………………………………………..3
РОЗДІЛ
1.РЕБУСИ…………………………………………………………………………......4
РОЗДІЛ
2.АПЛІКАЦІЙНІ
СХЕМИ……………………………………………………………6
РОЗДІЛ 3.КРОСВОРДИ………………………………………………………………………12
АНОТАЦІЯ.
У людей є дві рушійні сили - це страх та
цікавість.
Наполеон Бонапард.
Ідеалом сучасного навчання є особистість не з
енциклопедично розвиненою пам’яттю,а з гнучким розумом зі швидкою реакцією на
все нове,з повноцінними розвинутими потребами подальшого пізнання та
самостійної дії з добрими орієнтувальними навичками й творчими здібностями.
Перейти до вирішення проблеми розвитку та реалізації творчих
здібностей
школяра допомагають ребуси, кросворди та аплікаційні схеми.
Можна запропонувати такі варіанти роботи з
кросвордом:
1.
Розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.
2. Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.
3.Заповнюючи кросворд , визначити , яке ключове
слово виділено,і пояснити його значення.
4.Створити кросворд самостійно,використовуючи
раніше вивчене.
Аплікаційні схеми допомагають в створенні
асоціативних схем,які за допомогою залучення власного досвіду учнів сприяють
підвищенню рівня зацікавленості.
Практика показала , що використання ребусів на
уроках узагальнення та систематизації знань, (що спрямовані на вирішення двох
основних дидактичних завдань: а) перевірку і встановлення рівня оволодіння
учнями основних теоретичних знань і способами пізнавальної діяльності; б)
повторення, корекцію і більш глибоке осмислення навчального матеріалу.)
збільшує запам'ятовування матеріалу від 14 до 38 %. Експеримент, проведений американськими дослідниками,
показав, що використання візуальних засобів навчання під час вивчення термінів
на 200 % поліпшує результат. Крім того така презентація матеріалу забирає на
40% менше часу, і посилює усну подачу матеріалу. Однак використання лише
зорової та слухової пам'яті недостатнє. Понад 2400 років тому Конфуцій сказав:
Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам'ятаю. Те, що я роблю, я розумію,
Саме тому, ребуси дозволяють і сприяють розвиткові та підвищенню
інтересу учнів до вивчення історії.
В цій збірці представлені ребуси, кросворди та
аплікаційні схеми для 5-9 класів які можна використовувати для проведення
уроків, семінарів,написання наукових робіт тощо.
РОЗДІЛ 1. РЕБУСИ.
Ребус ( від. Лат.rebus- « за допомогою
речей»)- це загадка , в якій відгадка намальована. Її треба побачити в
комбінації фігур, знаків,літер.
На цьому ребусі зашифроване слово: Спарта.
Цей ребус можна використовувати до уроку в 6 класі: Давня Спарта.
С
Ребус в якому зашифроване слово історія , можна використовувати на першому
уроці в 5 кл .
І100рія
Ребус в якому зашифроване слово хронологія, можна використовувати на
першому уроці в 5 кл .
І
Я Г
Р Х О
О
Н О Л
Ребус в якому зашифроване слово топоніміка , можна використовувати на уроці
в 5 кл . Тема уроку: Географічні назви в історичній науці.
Томіка
Цей ребус можна використовувати на на уроці в 6 класі, по темі: Релігія та
культура Давнього Китаю.
Чого собі не побажаєш, того не роби й іншим.
Коли зробив помилку, не бійся її виправити.
Молоді люди мусять удома виявляти повагу до батьків.
Конфуцій.
роби
|
коли
|
собі
|
удома
|
чого
|
батьків
|
того
|
її
|
люди
|
не
|
помилку
|
мусять
|
не
|
зробив
|
виявляти
|
іншим
|
побажаєш
|
молоді
|
й
|
до
|
не
|
виправити
|
повагу
|
бійся
|
Цей ребус можна використовувати на уроці в 6 кл. по темі:
Давньоєврейське царство.
А
Х А
Н
«Ханаан»
Ребус в якому зашифроване ім‘я Аскольд можна
використовувати на уроці в 5 класі по темі: Київські князі.
А с 1ьд
РЗДІЛ 2.Аплікаційні схеми.
Використання на
уроках аплікацій робить урок цікавим.
Наприклад на уроці для 6 класу в темі: «Давня Індія».
Розповідь вчителя. Суспільство в Давній Індії поділялось на варни - замкнені
групи людей, місце якої в суспільстві визначається звичаями та релігійними
нормами. Кожна варна мала свої права й обов’язки . Людина не могла перейти до іншої варни . Шлюби могли укладатися лише між
представниками однієї варни. Індійці вважали , що людей на варни поділив бог
Брахма і вони створені з частин його тіла. З уст Брахми створені жерці
–брахмани. Із рук Брахми створені воїни – кшатрії. Зі стегон Брахми створені
вайші- селяни,ремісники і купці. З ніг Брахми були створені слуги-шудри.Люди з
різних варн відрізнялися кольором одягу: брахмани вдягали біле вбрання, кшатрії
–червоне, вайші-жовте, шудри-чорне. Існувала також група людей, які не належали
до жодної варни і фактично залишалися поза суспільством-недоторкані.
Аплікаційна
схема:Легенда про створення варн.
-Брахмани(жерці)
-Кшатрії(воїни)
-Вайші (селяни,ремісники і купці)
-Шудри(слуги)
Політику Володимира Великого для 5 го класу можна
зобразити так.
Робота
з аплікаціями супроводжується розповіддю вчителя.
Володимир Великий – «Ясне Сонечко
України».Князь Святослав залишив трьох синів: Ярополка, Олега і Володимира.
Князем у Києві і на цілу Україну захотів стати Ярополк. Він побив молодшого
брата Олега, який княжив у Овручі, а тоді Володимир, який сидів у Новгороді,
рушив на північ за море до варягів і просив у них помочі. Варяги дали йому
поміч, і він побив Ярополка та в 980 році став київським князем.
Україні він прислужився настільки, що за
його часів та ще потім, за його сина, Ярослава Мудрого, Україна була
найсильнішою державою за всі часи свого існування.
Як же він зміцнив українську державу?
Насамперед, зібрав він усі українські
землі під свою руку і вся Україна мала тільки йому коритися. Він також
повідбирав українські землі від ворожих сусідів, які ті землі раніше завоювали.
Наприклад, на заході прилучив Червенські та й інші городи 9, від литовців узяв
Побужжя (землі над Бугом), а також прилучив до своєї держави українську землю
за Карпатами.
Злучивши так усі українські землі в одне
ціле, князь Володимир забезпечив їх від ворогів. Одних ворогів переміг, а з
іншими помирився, так, щоб Україна мала спокій. Він жив у згоді з сусідніми
народами й державами, як от з поляками, греками, болгарами, чехами й мадярами.
Клопіт мав тільки з печенігами, які раз-у-раз нападали на українські землі від
сходу і нищили села й міста. З ними зводив Володимир численні бої. Про бої є
різні оповідання, а одне описує таку битву.
Князь Володимир ВеликийРаз печеніги
підійшли під самий Київ, і проти них вийшов Володимир з військом. А тоді вождь
печенігів промовив до нього так: «Не проливаймо крові наших воїнів, але виберім
зі своїх військ по одному силачеві: я одного і ти одного, і нехай вони стануть
до двобою. Як твій мого поборе, то ми заберемося з України, а коли мій поб'є
твого – тоді ми вас будемо три роки воювати».
Зажурився Володимир, чи знайде у своїм
війську такого силача, щоб поборов страшного печеніга. Аж зголосився Кирило
Кожум’яка, який шкіри виправляв, і сказав, що буде боротися з печенігом. І
зійшовся Кирило той з печенігом. Печеніг був страшенно високий і грубезний, а
наш Кирило маленький, тож Володимир боявся, що не поборе він печеніга. Але як
Кирило зловив печеніга у свої руки, то в того лише кістки хряснули – такий
Кожум’яка сильний був! Коли Кирило переміг велетня, тоді печеніги повтікали у
степи, і вже Володимир мав з ними спокій.
Забезпечивши українську державу від
зовнішніх ворогів, Володимир почав скріплювати її і зсередини. Щоб здобути собі
вірність і любов народу, Володимир не владарював сам-один, але прикликав на
пораду старих мудрих людей, вибраних з волі народу. Він часто запрошував багато
народу до себе в гостину; спомагав бідних, старців і калік, помагав сиротам і
вдовам. То не диво, що всі називали його ласкавим батечком і «Сонечком Ясним».
Та найважливіше, що він зробив для
України, було те, що сам прийняв християнську віру й охрестив увесь народ. Тоді
найкращою і найкультурнішою державою у світі^ була Візантія зі столицею
Царгоро-дом (нині Константинополь або Стамбул). Це була християнська держава, а
Русь-Україна була тоді ще поганська.
Тож, щоби перейняти від своїх сусідів
греків з Візантії ту культуру й освіту, що була вкрай необхідна для розвитку
народу – князь Володимир прийняв і християнську віру. З Візантією єднав Володимира
вже раніше тісний союз, бо він був одружений з сестрою візантійського
імператора, Анною, яка була християнкою.
У 988 році, влітку, він запросив на
Україну, грецького митрополита і священиків, і вони почали хрестити народ,
найперше в Києві, а потім у цілій державі. Людей хрещено в ріці (в Києві у
Дніпрі). Матері тримали дітей на руках. Кого охрестили, тому давали хрестик на
шию. Всіх поганських ідолів (божків) казав Володимир потопити в Дніпрі. Від
того часу, як Україна стала християнською, почала ширитися в нас наука й
освіта. Від того часу почали учені монахи писати українську історію, і тому ми
про Володимира знаємо вже багато більше, як про давніх князів – Олега, Ігоря й
Святослава, бо за них ще й письменних людей майже не було на Україні, отже хто
міг записувати те, що діялося?
Хрещення киян у ДніпріЗа часів Володимира
і Ярослава Мудрого жив у Києві учений монах Нестор, який списав у великій книзі
все те, що відбувалося на Україні від найдавніших часів аж до часів князя
Ярослава. Ця книга зветься «Несторів літопис». По Несторові було ще кілька
літописців із пізніших часів.
Літописець Нестор
упорядкувавши так цілу
державу, Володимир пона-становлював по різних городах (містах) своїх синів, а
сам сидів у Києві і правив цілою державою. Він заснував інші нові міста, серед
них – Володимир на Волині. Побудував князь також багато церков, як у Києві, так
і по інших містах. Найкращою була Десятинна церква в Києві, звана так тому, що
князь давав на неї десяту частину зі своїх прибутків.
Володимир наказав карбувати перші срібні
українські гроші. На одній стороні монети було зображення Володимира на престолі,
а на другій – державний герб – тризуб. Володимира названо Великим тому, що
українські гроші княжих
часівзробив він великою і міцною Українську державу. Він умер у 1015 р., отже,
князював 35 літ. Його поховали в Десятинній церкві. Українська Церква іменує
його святим тому, що він охрестив Україну.
Аплікації до уроку 9 класу з теми «Формування індустріального суспільства в
провідних державах Європи і США».
Науково-технічна революція кінця ХІХ ст.
Робота з аплікаціями
супроводжується розповіддю вчителя.
В останній третині ХІХ ст.. в провідних
країнах Європи та США завершилась друга науково-технічна революція.
Науково – технічна революція(НТР)- це
якісні зміни у техніці і технологіях на грунті використання наукових досягнень
в процесі виробництва.
Структурні зрушення останньої третини ХІХ
ст. - поч. ХХ ст. зумовили зміни у галузевій структурі машинної індустрії. Її
провідними галузями стало виробництво електроенергії, транспортної
промисловості, добувної металургії.
Найважливішим
винаходом останньої третини ХІХ ст. було створення технічної лінії з виробництва,
передачі і споживання електричної енергії. Це стало можливим після виходу
динамо машини в 1867р. в Німеччині Вернер фон Сіменсом генератора електричного
струму, Томасом Едісоном в США в 1883 р.
трансформатор для передачі електричного
струму на відстань(1891р.)
Розпочалась електрифікація виробництва
транспорту і побуту. Парова енергія стала витіснятися електричною. Були
винайдене електричне зварювання металів(1887р.), електрична залізниця –
трамвай(1881р.), електрична лампа(1886р.) та багато інших винаходів.
У 80-90-х. роках було відкрито і
вдосконалено використання інших видів енергії. Серед них виділяються винаходи
двигунів внутрішнього згорання -
карбюраторного Ніколаус Отто Німеччина 1887р.та дизельного Рудольф Дизель
Німеччина 1893р.
У 80-х. роках двигуни внутрішнього згорання
були вдосконалені. На їх базі німецькі винахідники Готліб Даймлер та Карл Бенц в Німеччині 1885р. створили
автомобіль, який мав велике техніко-екологічне значення.
Велике економічне значення мали технічні
вдосконалення в металургії. Наприклад впровадження з 1864р. П’єр Мартін (Франція) мартенівських печей, які значно підвищували
продуктивність праці.
Темпи технічного прогресу були вражаючими,
їхні результати важко переоцінити. Технічні та технологічні відкриття різко
підвищили ефективність праці, почалось масове виробництво товарів, знизилась їх
собівартість.
РОЗДІЛ 3.
КРОСВОРДИ.
Цей кросворд можна використовувати для закріплення в 5 класі з 1 розділу: Звідки і як історики
довідуються про минуле .
Г
|
Р
|
У
|
Ш
|
Е
|
В
|
1
С
|
Ь
|
К
|
И
|
Й
|
||||||||
Р
|
Е
|
В
|
О
|
2
Л
|
Ю
|
Ц
|
І
|
Я
|
||||||||||
Ц
|
А
|
Р
|
Г
|
3
О
|
Р
|
О
|
Д
|
|||||||||||
Я
|
4
В
|
О
|
Р
|
Н
|
И
|
Ц
|
Ь
|
К
|
И
|
Й
|
||||||||
Д
|
Е
|
М
|
О
|
К
|
Р
|
А
|
Т
|
І
|
5
Я
|
|||||||||
6
Н
|
А
|
Р
|
О
|
Д
|
||||||||||||||
Д
|
А
|
Н
|
7
И
|
Н
|
А
|
|||||||||||||
1. Прізвище видатного
українського письменника який очолив Українську Центральну Раду.
2. Слово, яке з латинської
означає «докорінний переворот, зміни».
3. Столиця Візантійської
імперії.
4. Прізвище видатного
українського історика, який написав «Історію запорізьких козаків», та якого
Ілля Репін зобразив січовим писарем на картині «Запорожці пишуть листа
турецькому султану».
5. Так називають устрій
суспільства, за яким рішення приймається спільно, на основі думки більшості.
6. Велика група людей, яка
живе на певній території і відрізняється від сусідів особливостями
мови,культури і способу життя це…
7. Форма податку населенню
на утримання влади.
Цей кросворд можна використовувати для закріплення в 5 класі з 1 розділу: Звідки і як історики
довідуються про минуле .
М
|
Е
|
М
|
1
У
|
А
|
Р
|
И
|
|||||||
2
К
|
И
|
Й
|
|||||||||||
А
|
3
Р
|
Х
|
Е
|
О
|
Л
|
О
|
Г
|
І
|
Я
|
||||
Г
|
Е
|
Н
|
Е
|
4
А
|
Л
|
О
|
Г
|
І
|
Я
|
||||
К
|
И
|
5
Ї
|
В
|
||||||||||
6
Н
|
Е
|
С
|
Т
|
О
|
Р
|
||||||||
7
А
|
Р
|
Х
|
І
|
В
|
|||||||||
1. Особисті спогади людей.
2. Як звали полянського
вождя, засновника Києва.
3. Як називається наука, що
вивчає життя людини за матеріальними свідченнями минулого отриманих під час
розкопок.
4. Як називають допоміжну
історичну науку про походження та взаємний зв’язок
родин.
5. Яке, місто є нашою
столицею.
6. Літописець, який мешкав у
стародавньому Києві та був автором літопису «Повість минулих літ».
7. Так називають збірки
документів, а також місця де зберігають, упорядковують і вивчають письмові
документи.
Кросворд можна використовувати при вивченні теми: Життя первісних людей (6
кл.)
1
М
|
А
|
Г
|
І
|
Я
|
|||||||
Т
|
2
О
|
Т
|
Е
|
М
|
І
|
З
|
М
|
||||
П
|
А
|
3
Л
|
Е
|
О
|
Л
|
І
|
Т
|
||||
Н
|
Е
|
4
О
|
Л
|
І
|
Т
|
||||||
С
|
Т
|
А
|
5
Д
|
О
|
|||||||
Е
|
В
|
О
|
Л
|
Ю
|
6
Ц
|
І
|
Й
|
Н
|
А
|
||
Р
|
7
І
|
Д
|
|||||||||
1.Віра у вплив людини на природу чи на свою долю через певні дії.
2. Віра в кровну спорідненість роду з повною твариною, рослиною.
3. Період в історії людства, коли люди навчались використовувати вогонь.
4. Період в історії людства, коли відбувся перехід від привласнювання
господарства до відтворюючою.
5. Тимчасова група первісних людей об’єднанних для полюваня.
6. Теорія походження людини згідно якої людина походить від мавпи.
7. Колектив родичів, який спільно живе і веде господарство.
Даний кросворд можна використати для узагальнення та систематизації знань з
теми: Давній Єгипет.(6 кл.)
Н
|
О
|
М
|
А
|
Р
|
1
Х
|
|||||
Ф
|
2
А
|
Р
|
А
|
О
|
Н
|
|||||
К
|
Е
|
М
|
Е
|
3
Т
|
||||||
4
Ш
|
А
|
Д
|
У
|
Ф
|
||||||
Д
|
5
Е
|
Р
|
Ж
|
А
|
В
|
А
|
||||
6
П
|
О
|
В
|
І
|
Н
|
Ь
|
|||||
М
|
Е
|
М
|
Ф
|
І
|
7
С
|
|||||
П
|
А
|
П
|
І
|
Р
|
8
У
|
С
|
||||
Д
|
Е
|
Л
|
Ь
|
9
Т
|
А
|
1. Людина, яка очолювала
ном, намісник царя.
2. Назва посади людини яка
очолювала єгипетську державу.
3. Так називали самі
єгиптяни свою країну.
4. Пристрій який
використовується для підняття води на більш високий рівень.
5. Система влади, коли
загальний порядок в суспільстві підтримується за допомогою спеціальних
організацій і людини, чиновників, наглядачів, жерців, армії.
6. Як називається процес,
коли річка виходить з берегів.
7. Яке місто стало столицею
Єгипту після того як Міна об’єднав Верхній та Нижній Як називається нижній
Єгипет.
8. Єгипетський очерет.
9. Долина Нілу.
Даний кросворд можна використовувати для
закріплення в 5 кл. з 3 розділу : Які пам ‘ятки є частиною історії.
1
Ф
|
Р
|
Е
|
С
|
К
|
А
|
||||||||||
М
|
2
О
|
З
|
А
|
І
|
К
|
А
|
|||||||||
Ф
|
Е
|
Д
|
О
|
3
Р
|
О
|
В
|
|||||||||
А
|
Р
|
Х
|
І
|
4
Т
|
Е
|
К
|
Т
|
У
|
Р
|
А
|
|||||
В
|
5
Е
|
Р
|
С
|
А
|
Л
|
Ь
|
С
|
Ь
|
К
|
И
|
Й
|
||||
Р
|
У
|
М
|
Я
|
Н
|
6
Ц
|
Е
|
В
|
||||||||
Г
|
Е
|
Н
|
У
|
7
Я
|
1. Як називається розпис спеціальною фарбою на вологій штукатурці.
2. Так називають зображення
чи візерунок, виконані з кольорового скла, каменю та інших матеріалів.
3. Прізвище винахідника та
майстра який відкрив у Львові друкарню та видав там першій друкований підручник
на українських землях «Буквар».
4. Слово яке означає науку
та мистецтво проектування та спорудження будівель.
5. Як називається палац
передмісті Парижу, який мав підкреслити велич і грандіозну славу французького
короля Людовіка ХІV.
6. Прізвище графа для якого
на Чернігівщині в селі Качанівка було збудовано палац.
7. Як називається італійське
місто вихідцями з якого була побудована в м. Судак. Генуезька фортеця.
Комментариев нет:
Отправить комментарий